Beroepsschippers binnenvaart zien vaak niets – kan dat niet anders?
Als ik weer eens in mijn skiffje De Neus zit dan verbaas ik mij er toch elke keer weer over dat het in deze tijd van veiligheid nog steeds mogelijk is dat er schepen zijn die een zichthoek van meer dan 50 meter hebben. Nu is het uitzicht in de scheepvaart natuurlijk al van oudsher slecht geweest omdat men het roer aan de achterkant heeft en steeds maar lengte heeft toegevoegd omdat kanalen en vaarten vaak niet breder werden maar er wel meer last vervoerd moest worden.
Ik begrijp best wel dat een roeibootje van 7 meter lang en 30 cm breed nou niet een voorwerp is wat gemakkelijk waarneembaar is voor een schipper van een dergelijk schip. Zeker niet als je als roeier of kano´er geen opvallende kleding aan hebt.
Wat ik echter niet begrijp is dat het nog steeds is toegestaan om met dergelijke schepen te varen. Als je kijkt naar andere vervoerstakken (vrachtauto´s, vliegtuigen) dan wordt er met spiegels, camera’s, lui die gidsen en weet ik wat voor technieken gewerkt.
Bij de scheepvaart duurt het echter decennia voordat er goede oplossingen komen terwijl het mijn inziens toch niet zo moeilijk is. In de duwbakkenvaart zie je al goede voorbeelden. In hoogte verstelbare bruggen lossen daar voor een deel de problemen op. Dat is echter maar voor een deel. Die bakkenvaart is zo lang geworden dat ze zelfs als ze op hoogte zitten bijna nog niets zien.
Natuurlijk zullen schippers zeggen dat ze radar aan boord hebben. Zij weten echter ook dat met name kleine bootjes daarop niet of slecht zichtbaar zijn en zij vinden dan dat die bootjes maar een marifoon moeten nemen. Dat laatste is overigens geen slecht idee. Ik vaar dan ook nooit zonder mijn handheld marifoon. Ik vraag me echter af of de beroepsvaart er op het kanaal waar ik op vaar wel gebruik van maakt. Ik hoor meestal helemaal niets op de voor de scheepvaart bestemde kanalen.
Mijn inziens kan er met een paar watervaste camera’s heel veel ellende voorkomen worden. Aan elke boegkant een en je ziet tenminste wat er voor je schip allemaal gebeurt. Natuurlijk ontslaat ons dat allemaal niet van de plicht om vooral niet voor zo’n groot schip langs te varen. Dat is natuurlijk verzoeken om moeilijkheden.
Mijn inziens moet het verplicht worden voor vrachtschepen om twee boegcamera’s aan boord te hebben. Een verstelbare brug zal voorlopig een utopie blijven omdat dat voor veel schepen onbetaalbaar wordt. Een paar van die camera’s moet toch niet zo moeilijk zijn. Natuurlijk moet men daar dan wel op kijken, anders heeft het nog geen zin maar ik denk dat je daarop op het gebied van kleine scheepvaart meer ziet dan op de radar en vermoedelijk scheelt het op de binnenvrachtvaart ook wat hartaanvallen als men weer een klein bootje vlak voor de boeg ziet verdwijnen.
En zeg nou niet dat het niet bestaat: http://www.orlaco.nl/page/binnenvaart.htm