trein in NL nog steeds niet sneeuwproof

grayscale photo of a train passing a snow covered train track

Photo by Alexander Zvir on Pexels.com

Ik begrijp er niets van. Zodra het een beetje sneeuwt, dan sneeuwt de trein gelijk in en moet men over op een dienstregeling die nog van voor WWII stamt oid. Het is voor mij onbegrijpelijk waarom ze bij ProRail niet eens een keer stage gaan lopen bij de Zwitserse treinmaatschappijen. Die weten tenminste hoe ze met sneeuw en vorst om moeten gaan. Bij ons breekt dan gelijk de hel los.

Maar goed, ik weet eigenlijk al lang waar de kous knelt. Het aloude medium: geld. als er iets minder geïnvesteerd was in de Betuwelijn dan hadden we nu niet met de shit gezeten. Al heel erg lang geleden had men namelijk over moeten stappen op betere sein- en wisselsystemen. Maar ja, je kunt het geld maar een keer uitgeven en meestal gebeurt dat in NL aan de verkeerde dingen die vervolgens ook nog twee keer over het budget heen gaan. En goed, de NS zal d’r ook wel wat mee te doen hebben maar ProRail behandelt elke wissel die niet werkt als storing en zegt vervolgens dat ze niet overal tegelijk bij kunnen zijn. Mijn inziens hadden ze meer moeten investeren in het voorkomen van die storingen. Hadden ze nu ook niet als gekken in busjes overal naartoe hoeven rijden om wissels te ontdooien…

En dan vindt men het raar dat de Nederlander niet uit de auto wil. Nee, als je met de trein naar je werk moet, dan moet je om 05.30 op om om 00:24 weer thuis aan te komen na vijf uur te hebben gewerkt en dat soort vervoer wordt ook nog door de overheid gestimuleerd. De laatste keer dat ik met de trein naar Amsterdam ging was ik heen vijf uur onderweg en terug nog langer. Goed voor de overuren en maaltijdvergoedingen maar milieubewust en financieel aantrekkelijk? Waar zouden we zijn zonder de trein? Nou, het antwoord weet ik wel: op de plaats van de bestemming. ik stel mijn jaarabonnementje nog maar ff weer uit. Wat een ellende. Ik blijf voorlopig nog maar ff in de auto. Ook niet alles maar tenminste geen last van Prorails en NS’en.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *